UNIGHA Jalin Kerjasama Dengan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP)
oleh rahmats, 10 Oktober 2014

kerjasama_unigha_unimap_1

Setelah sukses menjalin kerja sama dengan Universiti Malaya Malaysia dan Academi Australasia di Singapura, Universitas Jabal Ghafur kini memperluas dan memperkuat kerjasama Internasional dengan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP).

Penandatanganan Memorandum of Understanding (MoU) diantara Unigha dan UniMAP telah dilaksanakan pada tanggal 26 September 2014 lalu di Kampus Induk UniMAP Kangar Perlis yang juga bertepatan dengan momen Konvokesyen UniMAP ke 9. Berita acara penandatangan MoU tersebut dilakukan oleh Rektor Unigha Prof. Dr. Bansu I Ansari, M.Pd dan Naib Canselor UniMap Brigjen Datuk Prof. Dr. Kamaruddin Hussin. Acara tersebut turut disaksikan oleh Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail selaku Canselor Universiti Malaysia Perlis. Selain itu turut serta juga beberapa Universitas dari Indonesia dan Bangladesh termasuk beberapa perusahan/industri ternama Malaysia yang menandatangani MoU tersebut.

UniMAP yang didirikan pada 25 Juli 2001 merupakan salah satu kampus negeri di Malaysia yang memfokuskan pada bidang teknik dan sains terapan. Melalui kerjasama ini diharapkan akan terjalin kesepahaman dalam bidang-bidang penelitian dan kesempatan pelatihan/training, pertukaran mahasiswa dan tenaga pengajar diantara Universitas Jabal Ghafur dan Universitas Malaysia Perlis. Hal ini tentunya sebagai upaya untuk mendorong kemajuan di bidang pendidikan agar Unigha semakin dikenal dan bisa berkiprah di kawasan regional.

kerjasama_unigha_unimap_2kerjasama_unigha_unimap_3

Share this :